Stromer ST2 Review

Onbezorgd op weg met de Stromer ST2 

Op een frisse decemberochtend staat-ie voor mij klaar in de showroom van Vietz: de nieuwe Stromer ST2. In prachtig felblauw en met het strakke design waar Stromer al jaren om bekend staat. Maar mijn belangstelling voor deze Stromer werd vooral gewekt door de riemaandrijving: in plaats van een traditionele fietsketting met derailleur is de nieuwe ST2 uitgerust met een Gates carbon riem en een ingebouwd vijf-versnellingshub.

Met een riem behoort het schoonmaken en smeren van ketting en tandwielen tot het verleden; daar heb je geen omkijken meer naar. Dat trok mij wel, want ik ben van plan om hele jaar door op een 45km/u speed pedelec op en neer naar mijn werk te gaan fietsen. Regen en een beetje modder onderweg houden mij niet tegen. Maar dat kettingonderhoud: als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk.

Mijn rit naar kantoor is 24 kilometer enkele reis en dit doe ik nu met de auto. Ik wil graag meer bewegen, maar sporten na het werk daar komt het meestal niet van, dus nu wil ik naar mijn werk gaan fietsen. Ik vind de afstand te groot voor een normale fiets of e-bike; ik wil niet helemaal bezweet op het werk aankomen. Daarom ben ik gaan rondkijken naar een speed pedelec en zo kwam ik terecht bij Vietz. Vietz heeft verschillende grote speed pedelec merken in het assortiment, zoals Stromer, Kalkhoff en Riese & Müller. En Vietz heeft veel demo-bikes.

Zelf testen

Na een praatje in de winkel, waarbij we samen mijn plannen en verwachtingen hebben besproken, kreeg ik het aanbod om de nieuwste Stromer Belt te gaan testen op mijn eigen woon-werkroute. Op die manier kon ik zelf ervaren of deze Stromer echt de juiste keus voor mij is, aldus de mensen van Vietz in Herveld. Het is toch een flinke investering, dus ik vond dat een heel goed idee!

En nu is het dus zover. Nog een beetje onwennig rij ik op 'mijn' test-Stromer naar huis. Morgen begint het echte werk: mijn allereerste woon-werkrit op een Stromer ST2 speed pedelec. Thuis zet ik de Stromer aan de lader en ik pak mijn werkspullen in: laptop, papierwerk, lunch, toilettasje, regenjack voor de zekerheid.

De volgende ochtend klik ik mijn tas aan de bagagedrager, ik zet mijn helm op, schakel de Stromer in en daar ga ik. Rustig rij ik de straat uit, tien minuten later verlaat ik het dorp en schakel ik vlot door naar de vijfde en hoogste versnelling. Voor ik het weet zoef ik met een snelheid van 45km/u door het ontwakende ochtendlandschap. Dit is lekker!

Ontwakend landschap

Ik ben vroeg vertrokken. Onderweg zie Nederland langzaam wakker worden. Het is met 7 graden best koud, maar nog voordat ik het dorp verlaat ben ik al lekker warm gereden en geniet ik van de frisse wind in mijn gezicht. Vanuit de rietkraag naast de weg vliegen twee witte reigers op terwijl ik ze passeer. Een paar honderd meter verderop slaan drie hertjes mij gade vanuit het weiland. Zo zie je het landschap echt nooit vanuit de auto.

Een beetje vermoeid, maar ook trots en voldaan arriveer ik op kantoor. Ik parkeer de Stromer in de fietsenkelder en neem de trap naar boven. Het is wel even wennen zonder serieuze fietservaring, maar nadat ik mezelf heb opgefrist voel ik me zo fit als een hoentje en ben ik helemaal klaar voor de werkdag.

Het schemert al als ik begin aan de terugreis. Fijn dat de ST2 een goeie koplamp heeft, met grootlichtfunctie voor op onverlichte wegen. Terwijl ik mezelf opnieuw zonder al teveel moeite naar de 45km/u trap zie ik in de verte de snelweg liggen. Een eindeloze rij witte en rode lampjes vormen de file waar ik vorige week zelf ook nog in stond. Deze avond ben ik sneller thuis dan wanneer ik de auto had genomen. Tevreden pak ik een warme douche.

Vertrouwd

Mijn testweek vliegt voorbij. Vijf dagen lang rij ik met de Stromer op en neer naar mijn werk. Natuurlijk ben ik onderweg ook weleens op een regenbui getrakteerd, maar het deerde me niet. Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. De Gates riem blijft soepel zijn werk doen. Schakelen met een gripshifter, de hydraulische schijfremmen, de dikke banden die lekker aan het asfalt plakken: hoe meer kilometers ik afleg, hoe vertrouwder de Stromer begint aan te voelen.

Dat ik de leen-Stromer aan het einde van de week eigenlijk al niet meer bij Vietz wil inleveren zegt meer dan genoeg. Ik ben verkocht, dit wordt 'm. Ik verheug me nu al op de prachtige seizoenen die ik nog voor de boeg heb met deze nieuwe Stromer ST2.

Highlights Stromer ST2

- Riem
– Vijf versnellingshub
– Comfort frame
– Connected
– 900 Lumen koplamp

20201223-145453