Verschillende schakelsystemen Riese & Muller

Riese & Müller kent vele schakelsystemen op haar fietsen, we nemen je graag mee in de mogelijkheden die Riese & Müller biedt op hun modellen. Hieronder bekijken we wat de verschillen zijn tussen de schakelsystemen en waar elk schakelsysteem voor geschikt is.

  1. Vario
  2. Touring
  3. Rohloff E-14
  4. Shimano 8-speed versnelling

Vario versnellingssysteem

We beginnen met het Vario systeem van Riese & Müller, tevens ook het meest verkochte systeem van Riese & Müller, die op vrijwel alle modellen geleverd worden: Charger3 Vario, Nevo3 Vario etc.

Vario wilt zeggen dat je eigenlijk ''traploos'' schakelt. In plaats van vele complexe tandwielen en componenten heeft Riese & Müller hun eigen Enviolo (Vario) systeem ontwikkeld, de Enviolo 380 R&M Custom. Bij deze naaf wordt er gebruik gemaakt van roterende tandwielen en in helling verstelbare kogels.

Om het iets duidelijker te maken voor je zal ik het even vergelijken met de normale versnellingsnaaf van 7 of 8 versnellingen die iedereen kent. Bij de normale versnellingsnaaf houdt je trapper stil als je schakelt en je gaat steeds een stapje hoger of lager, je voelt verschil met een bereik 7 of 8 versnellingen.

Het grote verschil met de Enviolo naaf van R&M is dat deze zonder tussenstapjes schakelt zodat met de draaiknop op het stuur elk mogelijke verzet ingesteld kan worden tussen het minimum en maximum verzet... je gaat als het ware vloeiend over naar een zwaarder of lichter verzet.

Het grote voordeel van deze naaf is dat je niet hoeft te stoppen met trappen als je draait aan je versnellingshendel, ook handig als je stilstaat bij een verkeerslicht. Deze Vario naaf is zeer onderhoudsarm en volledig geschikt om de grote trekkracht van de Bosch Performance Line CX motoren op te nemen. Samen met de eveneens onderhoudsarme riemaandrijving is deze combinatie bijzonder onderhoudsvriendelijk.

De Vario Automatic is ook weer terug bij de Riese & Müller modellen, dit is dezelfde schakelsysteem, u raadt het al, de “automatic” zorgt ervoor dat deze automatisch naar de juiste versnelling zoekt.

Touring schakelsysteem

Het touring schakelsysteem bestaat uit een kettingaandrijving met derailleur van Deore of Deore XT met 10 of 11 versnellingen. De Shimano Deore serie is al 30 jaar een begrip op de markt, een betrouwbaar product dat volledig uitontwikkeld is. Het is een vaststaand feit dat een derailleurversnelling het hoogste rendement heeft en de meeste schakelopties, erg fijn voor de sportieve rijder die het maximale uit de fiets willen halen. Een groot voordeel is ook dat dit schakelsysteem erg licht trapt op het moment dat je geen ondersteuning wilt hebben.

Rohloff E-14 Schakelsysteem

Riese & Müller levert haar modellen ook met de zeer geavanceerde Rohloff naafversnelling. Met maar liefst 14 versnellingen heeft deze naaf een mega overbrenging van 526%. En omdat het een elektronisch schakelsysteem is, bediend met twee knoppen op het stuur, heeft deze naaf  een supersnel schakelmoment van minder dan 200 milliseconde. De Rohloff E-14 heeft ook een Auto-Downshift-Functie waarbij automatisch teruggeschakeld wordt op het moment dat je stil komt te staan en de versnelling bijvoorbeeld nog in stand 14 staat. Overigens kan ingesteld worden naar welke versnelling de automaat altijd terugschakelt bij stilstand.

Verder is de Rohloff E-14 uitgerust met een Multishift-Mode waarbij je met 3 versnellingsstanden tegelijk kunt schakelen zodat sneller door de vele verzetten gesprongen kan worden.

De Rohloff is altijd uitgerust met een Carbon Belt bij Riese & Müller, samen zorgt dat voor een hoogwaardig en onderhoudsarm aandrijfsysteem.

Shimano 8-Speed versnelling

De Shimano 8-Speed versnelling is een bekend en betrouwbaar schakelsysteem, efficiënt en met een comfortabele bediening. Je ziet de 8-speed versnelling veel op de City modellen van Riese & Müller of bij de wat goedkopere modellen van Riese & Müller. Afhankelijk van het R&M model is dit versnellingssysteem verkrijgbaar met ketting- of riemaandrijving.

Riese Muller schakelsystemen