Max Potters gaat op fietsvakantie met een Stromer ST7 en deelt graag zijn reis:

Door de toenemende aandacht voor het klimaat ben ik enkele maanden geleden op de gedachte gekomen om een fietsvakantie met mijn Stromer te proberen. Dit zou voor mij de eerste keer zijn. Ik heb enkele jaren met mijn Stromer ST2s gependeld tussen thuis en werk en hierdoor voldoende vertrouwen in de betrouwbaarheid van de fiets opgebouwd. Tijdens een onderhoudsbezoek bij Vietz kwam ik aan de praat over de nieuwe ST7 en heb daar een proefrit op gemaakt. Ja, dat was toch wel een enorm verschil: grotere banden, ABS, een riem i.p.v. een ketting, veel grotere range. Na een leuk gesprek met Sales mocht ik de fiets huren en gebruiken voor m’n fietsvakantie. Ik deel hier nu graag mijn ervaring van deze vakantie alsook de voordelen van de ST7 t.o.v. de andere modellen.

De voorbereidingen voor de vakantie waren als volgt. Ik heb een ongevallenverzekering afgesloten bij Blij Dat Ik Rij zodat, in geval van technisch falen, deze opgehaald zou worden of naar dichtstbijzijnde Stromer dealer gebracht kon worden. Dit gaf wel enige rust. Verder de route via Strava.com in elkaar gezet door steden toe te voegen waar ik langs wou fietsen. Hierbij heb ik ook gegoogeld op mooie fietsroutes. Van Vietz heb ik twee waterdichte fietstassen te leen gehad, waarin ik m’n kleren, regenbroek, toilettas, 2 boeken, en zelfs m’n laptop mee heb kunnen nemen.

En nu de reis zelf! Deze heeft in totaal 9 dagen geduurd. Ik ben op dag 1 gestart op de Utrechtse Heuvelrug en bij de grens met Duitsland gestopt. Doordat de ST7 zo’n grote accu heeft kon ik deze eerste 110km voor een heel groot deel op maximale ondersteuning doen. Op de kaart hieronder is de totale trip te zien.

Op dag 2 reed ik vanaf de grens door naar Munster, zie ook foto 2. Er waren hier overal goede fietspaden en het weer was prachtig. Dag 3, 4 en 5 waren net voor en langs de Rijn. Hier zijn goede fietspaden en er is een mooie afwisseling tussen natuur en steden, zie foto 3. Op dag 6 heb ik zes uur in stromende regen gefietst. Echter, door waterdicht omhulsel om telefoon, regenjas en -broek, was dit nog steeds leuk fietsen. En hier kwamen de koolstof aandrijfriem en Pinion Smart Shift echt tot z’n recht. Geen overslaande ketting, geen zand, geen gekraak, maar een heerlijke soepele aandrijving. Normaliter moet je na zoveel regen en kilometers de ketting schoonmaken en smeren, nu totaal niet nodig. Ideaal! Op dag 7 heb ik Drachenfels bezocht en ben ik met de fiets naar boven geklommen: met maximale ondersteuning en lage versnelling kom je hier makkelijk omhoog. En het uitzicht was prachtig, zie foto 4. Ik ben die dag gestopt in het Eifel natuurgebied. Dag 8 was veel klimmen en dalen in het Eifel park, zie foto 5. Prachtige route, maar af en toe wel even oppassen want lang niet overal zijn fietspaden. M’n dagtrip eindigde net ten zuidoosten van Maastricht.

 

De laatste dag ben ik in één stuk van Maastricht naar huis gereden. Deze ca. 200km heb ik gehaald door de hele dag op ondersteuning 1 te rijden. Hierbij ga je zo’n 30 km/h en is alsnog een heerlijke fietssnelheid. Het uitgerekende bereik op het OMNI scherm was nauwkeurig, en hoewel je de kilometers wel wat meer in de benen voelt, is dit nog uitstekend te doen voor een amateur.

 

Al met al heb ik een heerlijke vakantie gehad zonder technische problemen. Enige voorbereiding is zeker aan te raden. En de ST7? Dit is echt een ideale fiets voor vakanties: veilig, robuust, betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk, en z’n echte kracht: de extra grote range!

Figure 2: van grens naar Munster
riese & muller fiets

Enthousiast geworden over E-bikes en Speed Pedelecs?

Vier je vrijheid met Vietz! Benieuwd hoe dit voelt? Wij hebben ruime ervaring om je op weg te helpen!

0
    0
    Jouw winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug naar de webshop